فرش کرج

توضیحاتی در مورد فرش ماشینی دستبافت و فانتزی

چه مهارت هایی برای قالی بافی لازم است؟

چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰ ب.ظ

فرش‌بافی و قالیبافی یکی از هنرهای دیرین ایرانیان است که افراد زیادی در شهرهای متعددی از کشور مشغول به این هنر هستند. اگر شما می‌خواهید بدانید که چه مهارت هایی برای قالی بافی لازم است ، بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا مهمترین این مهارت‌ها را برای بافت فرش دستباف با یکدیگر بررسی کنیم.

شناخت ابزار و وسایل
شناخت ابزار و وسایل

پیش از اینکه بدانیم چه مهارت هایی برای قالی بافی لازم است شناخت ابزار قالیبافی حائز اهمیت است که از مهمترین آنها عبارتند از قلاب (مهمترین ابزار در بافت گره ترکی) ، انواع ابزار پود کشی ، انواع قیچی ، انواع ابزار کوبیدن ، شانه و غیره.

مهارت در چله‌کشی
در ابتدا اگر بخواهید بررسی کنید که چه مهارت هایی برای قالی بافی لازم است بهتر است که اول از همه با آماده سازی دار و روش‌های چله‌کشی آشنا شوید. به طور کلی چهارچوب دار چوبی یا فلزی است که تار و پود قالی بر روی آن بافته می‌شود.

نقشه خوانی یکی از مهارت‌های قالی بافی
نقشه خوانی یکی از مهمترین مهارت‌های قالیبافی می‌باشد به‌گونه‌ای که برای طراحی هر نقشی بر روی دار قالی ، لازم است ابتدا بافنده تبحر کافی در زمینه نقشه خوانی در قالی‌بافی را داشته باشد تا بتواند از روی نقشه‌ای که به وی ارائه می‌شود آنچه خواسته شده را پیاده کند. همچنین یکی از مهمترین کارها در قالی‌بافی چله‌کشی می‌باشد که انجام این عملیات نیاز مبرمی به نقشه خوانی دارد.

توانایی گره زدن در قالی بافی
بدلیل سختی کاری که در قالیبافی وجود دارد به طور حتم لازم است بدانید که چه مهارت هایی برای قالی بافی لازم است. شناخت انواع قالی‌ها و تشخیص انواع آن از یکدیگر ، جزو مهمترین توانایی‌های قالیبافی است که این امر با آشنایی و شناخت انواع گره در قالی‌بافی ممکن می‌شود.

حال اگر بخواهید انواع گره زدن را بشناسید باید بدانید که گره‌ها به انواع مختلف ازجمله دو گره اصلی فارسی و ترکی تقسیم می‌شوند که هرکدام از آنها دارای ویژگی‌های مختص خودش می‌باشد. اصول گره زدن نیز در هرکدام از این بافت‌ها متفاوت می‌باشد که طبیعتاً شناخت هرکدام از آنها به شما کمک ویژه‌ای خواهد نمود.

شناخت مواد اولیه قالیبافی
مواد اولیه مصرفی ازجمله نخ یکی دیگر از مواردی است که باید فرد قالیباف از آن اطلاع کامل داشته باشد. دقت داشته باشید به طور کلی می‌توان گفت فرش‌های دستباف از نخ‌های ابریشم ، کرک ، پشم و الیاف طبیعی بافته می‌شود. فرش‌هایی که تمام آن از ابریشم باشد به فرش دستباف تمام ابریشم مشهور هستند و فرش‌هایی که در بافت آن از پشم استفاده شود به فرش‌های پشمی معروف می‌باشد.

شناخت اصول قیچی زدن پرزهای فرش
دیگر مرحله مهمی که جزو مهارت‌های لازم برای قالی‌بافی به شمار می‌رود تا باید بدانید چه مهارت هایی برای قالی بافی لازم است ، قیچی زنی است. این امر به گونه‌ایست که بافنده پس از اتمام یک رج برگشته و به صورت کاملا حرفه‌ای اضافه پرزها را با قیچی‌های مخصوص برش می‌دهد تا سطحی یک دست و صاف به وجود آید. حال اگر در اینجا با اصول قیچی زنی آشنایی کامل نداشته باشید امکان خراب شدن طرح و نقش وجود دارد.

 

 

 

  • محمد احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی