فرش کرج

توضیحاتی در مورد فرش ماشینی دستبافت و فانتزی

دلایل تفاوت قیمت فرش های دستباف به چی است ؟

شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۰۰ ق.ظ

در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی در مورد دلایل تفاوت قیمت فرش دستباف بپردازیم اگر شما هم تمایل دارید تا در این خصوص اطلاعاتی بدست آورید همراه ما باشید.
عوامل متعددی در تفاوت قیمت فرش دستباف موثر هستند که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد. به طور کلی کسانی که در زمینه خرید و فروش فرش های دستباف تخصص دارند هنگامی که می خواهند در مورد قیمت یک فرش نظر بدهند و یا دو فرش را از نظر ارزش با هم مقایسه کنند به عوامل دخیل در تفاوت قیمت فرش های دستباف توجه می کنند.

فرش دستباف
فرش های دستباف از قدیمی ترین فرش ها محسوب می شوند هر چند امروزه فرش های ماشینی به صورت گسترده تولید می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند اما فرش های دستباف همچنان جایگاه خود را حفظ کرده اند و با ارزش ترین فرش ها ، فرش های دستباف محسوب می شوند. به همین دلیل است که تفاوت قیمت فرش های دستباف برخلاف فرش های ماشینی همیشه مورد توجه بوده است. فرش های دستباف در کشورهای مختلف به وسیله هنرمندان قالیباف بافته می شوند ولی فرش های دستباف هیچ کجای دنیا به اندازه فرش های دستباف ایرانی ارزشمند نیستند به همین دلیل است که فرش دستباف ایرانی همیشه و از همه جای دنیا مشتریان مخصوص خود را دارد و در واقع فرش دستباف ایرانی یکی از مهمترین کالاهای صادراتی غیرنفتی در ایران می باشد.

قیمت فرش دستباف
کسانی که به دنبال خرید فرش دستباف هستند و یا علاقه مند به حوزه فرش های دستباف هستند معمولا به دنبال کسب آگاهی در مورد قیمت این نوع فرش می باشند ، در این بین کسانی که به دنبال خرید فرش های دستباف هستند و چندین فرش دستباف را با هم مقایسه می کنند به دنبال پاسخ دادن به این سوال هستند که دلایل تفاوت قیمت فرش های دستباف چیست؟
در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.
اما در مورد قیمت فرش دستباف باید گفته شود که فرش های دستباف نسبت به فرش های ماشینی قیمت بالاتری دارند و تفاوت قیمت بین فرش های دستباف نیز وجود دارد که در مواردی قیمت برخی از فرش های دستباف نیز بسیار گران تر می باشد و به همین دلیل است که به عنوان کالای لوکس صادراتی محسوب می شوند.

دلایل تفاوت قیمت فرش های دستباف
تفاوت قیمت فرش های دستباف - فرش دستباف

فرش های دستبافی که بافته می شوند در طرح ها ، بافت ها و جنس های مختلفی هستند و در هر یک از کشورها و شهرها نیز فرش های دستباف در طرح ها و اندازه های گوناگونی بافته می شوند ، لذا تفاوت قیمت فرش های دستباف امری طبیعی است. کارشناسانی که در زمینه فرش های دستباف فعالیت می کنند عوامل مختلفی را در تفاوت قیمت فرش های دستباف دخیل می دانند، فرش هایی که از نظر اندازه ، کم بافی ، شکستگی و دورگه بودن دارای عیوبی هستند نسبت به فرش های مشابه اما سالم قیمت کمتری دارند در بین فرش های سالم نیز عواملی مانند عمر فرش ، اندازه فرش ، مواد و رنگ فرش ، نوع گره ، سبک و محل بافت ، طرح و نقشه و میزان جذابی در تفاوت قیمت فرش تاثیر دارند.

خواندن مطلب  آشنایی با موزه فرش ایران و تاریخچه آن
دلایل تفاوت قیمت فرش های دستباف با توجه به عیوب فرش
دورگه بودن زمینه : یکی از عیوبی که موجب تفاوت قیمت فرش های دستباف می شود ، دورگه بودن زمینه است بدین معنی که برخی اوقات در فرش ها مشاهده می شود که رنگ بالای زمینه و پایین زمینه داری رنگ یکسانی نیستند این نوع فرش ها قیمت پایین تری خواهند داشت.
اندازه فرش : از دیگر عیوب فرش که سبب تفاوت قیمت فرش های دستباف می شود اندازه است. اگر هنگام اندازه گیری فاصله کناره حاشیه قسمت بالایی فرش تا میانه ترنج بیشتر و یا کمتر از ۳ سانتیمتر در مقایسه با اندازه فاصله آن محل تا کناره حاشیه پایینی فرش اختلاف داشته باشد در این صورت است که قیمت فرش دستباف کمتر خواهد بود.
کم بافی فرش : کم بافی نیز از عیوب فرش است که باعث ایجاد تفاوت قیمت فرش های دستباف می شود. اگر به پشت فرش دقت کنید و به گره ها توجه داشته باشید ، در صورتی که شاهد گره های یکدست و منظم و با ترتیب باشید در این صورت فرش مشکلی از نظر کم بافی ندارد ولی اگر مشاهده کردید که گره ها نامنظم هستند و ترتیب قرارگیری آن ها یکسان نیست و در مواردی هم فاصله ایجاد شده است قطعا ارزش این فرش در مقایسه با فرش سالم کمتر خواهد بود. برای مثال ممکن است در یک فرشی که ۶۰ رج دارد که باید در هر ۷ سانتی متر ۶۰ گره داشته باشد گره های کمتری دیده می شود.
شکستگی گل قالی : یکی دیگر از عیوب فرش که سبب تفاوت قیمت فرش های دستباف می شود ، شکستگی گل قالی است. برای شناخت این عیب باید دقت کافی داشته باشید. گل های قالی در انواع مختلفی هستند که برای هر کدام از آن ها اندازه استانداردی تعریف شده است برای مثال گل های شاه عباسی و ستاره ای اندازه یکسانی ندارند. تنها کسانی که در زمینه فرش های دستباف تخصص دارند از این اندازه ها اطلاع دارند در صورتی که در بافت فرش دستباف اندازه استاندارد رعایت نشود از ارزش فرش کاسته می شود.
عمر فرش
تفاوت قیمت فرش های دستباف - عمر فرش

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در تفاوت قیمت فرش های دستباف موثر می باشد ، عمر فرش است. هر چه عمر فرش بیشتر باشد و در اصطلاح قدیمی تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. البته این بدین معنی نیست که فرش های جدید بافته شده قیمت کمتری دارند. فرش های دستباف را از لحاظ قدمت می توانیم به موارد ذیل تقسیم بندی کنیم :

نو : فرش هایی است که جدیدا و در ۵ سال اخیر بافته شده باشند.
کهنه : فرش هایی هستند که در بازه زمانی ۵ الی ۲۵ سال پیش بافته شده باشند.
نیمه عتیقه : فرش هایی هستند که در بازه زمانی ۲۵ الی ۶۰ سال پیش بافته شده باشند.
عتیقه یا آنتیک : فرش هایی که در بازه زمانی ۶۰ الی ۲۵۰ سال پیش بافته شده باشند.
اندازه فرش
یکی دیگر از عواملی که به عنوان تفاوت قیمت فرش های دستباف در نظر گرفته می شود اندازه فرش است. فرش های بزرگ تر به طور معمول در مقایسه با فرش های مشابه خود گران تر هستند فرش ها را بر اساس اندازه میتوانیم به موارد ذیل دسته بندی کنیم :

ذرع و نیم : ۱۵۰ در ۹۰ سانتیمتر یا ۳ در ۵ پا
دو زرعی : ۲۰۰ در ۱۳۵ سانتیمتر یا ۶ پا و ۶ اینچ در ۴ پا و ۶ اینچ
ذرع چارک : ۱۳۰ در ۸۰ سانتیمتر یا ۴ پا و ۳ اینچ در ۲ پا و ۹ اینچ
خواندن مطلب  هر آنچه باید در مورد تبدیل پشم به خامه قالیبافی بدانیم
بسیاری از فرش هایی که در ایران بافته می شوند در سیستم خاص متریک بافته می شوند (برای مثال ۲ در ۳ متر) فرش هایی که اندازه آن ها در این سیستم نمی گنجد و کمتر است قیمت به نسبت بالایی را دارند.

مواد به کار رفته در فرش
مواد و الیافی که در بافت فرش نیز به کار رفته اند در تعیین تفاوت قیمت فرش های دستباف موثر هستند. در بین فرش های دستباف ، فرش هایی که با ابریشم بافته می شوند قیمت گرانتری نسبت به بقیه فرش ها دارند. فرش های چله ابریشم در مرتبه بعدی قرار دارند و پس از آن نیز فرش های با بافت ترکیبی پشم و ابریشم قرار دارد.

طرح و نقش
تفاوت قیمت فرش های دستباف - طرح و نقش

طرح و نقش به کار رفته در فرش های دستباف نیز از عوامل تفاوت قیمت فرش های دستباف محسوب می شود. در فرش هایی که در آن های طرح های پیچیده و ظریف به کار رفته است شاهد قیمت بیشتر نسبت به فرش هایی هستیم که در آن ها طرح های ساده ای به کار رفته است. در برخی از فرش ها شاهد این هستیم که از طرح های سراسری و افشان استفاده می شود که کل فرش را می پوشاند این نوع از فرش ها قیمت بالاتری خواهند داشت.

رنگ به کار رفته در فرش
از دیگر دلایل تفاوت قیمت فرش های دستباف ، رنگ به کار رفته در آن ها است. رنگ هایی که برای رنگرزی الیاف فرش مورد استفاده قرار می گیرد در ۲ نوع طبیعی و مصنوعی هستند. فرش هایی که در تولید آن ها از رنگ طبیعی استفاده شده است به مراتب قیمت بالاتری نسبت فرش هایی که در تولید آن ها رنگ مصنوعی به کار رفته است دارند. با این وجود امروزه استفاده از رنگ های مصنوعی اکثریت دارد.

سبک بافت
سبک بافت فرش نیز موجب تفاوت در قیمت فرش های دستباف می شود. برای مثال فرش هایی که در ایران بافته می شوند با فرش هایی که در هندوستان بافته می شوند از نظر سبک بافت و کیفیت مواد تفاوت های زیادی را با هم دارند و در نتیجه قیمت یکسانی نیز نخواهند داشت.

گره زنی
طبق گفته کارشناسان فرش یکی دیگر از عواملی که در تفاوت قیمت فرش های دستباف موثر است ، تکنیک به کار رفته در گره زنی است با این وجود هنوز در مورد این موضوع توافقی وجود ندارد.

  • محمد احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی